Als ondernemer presenteer je vaker dan je denkt.
Maar hoe vaak is dat eigenlijk?
En wat valt er onder presenteren?
In deze video ga ik in op 12 manieren waarop je als ondernemer presenteert.
Lees je liever? Ga dan verder onder de video.
Presenteren als ondernemer
Hoe zit dat nu met dat presenteren als ondernemer? Waar we vaak aan denken bij presenteren is voor zo’n groot scherm staan met een PowerPoint en je verhaal vertellen, informatie geven. De meeste mensen vallen daar al bijna bij in slaap als ze eraan moeten denken. Maar diezelfde kwaliteiten die je daar gebruikt, als je het goed doet, gebruik je op heel veel andere momenten. Dat zijn die momenten die ik hier wil gaan noemen.
Twaalf manieren
- De eerste is natuurlijk de presentatie zelf.
- De tweede is de lezing. Wanneer je ergens een lezing geeft, gebruik je dezelfde opbouw en dezelfde technieken als in een presentatie.
- Maken we ‘m nog iets korter, dan noemen we dat een pitch.
- De vierde is het verkoopgesprek. Hoewel we daarbij vaak denken aan een een-op-een gesprek, kunnen we datzelfde gesprek ook houden voor meerdere mensen tegelijk. Dat betekent dat het dezelfde opbouw heeft en je dezelfde technieken gebruikt ongeacht of je met één iemand een verkoopgesprek hebt of dat je dat voor een groep doet.
- Nummer vijf die ik wil noemen is de workshop. Nou denk je misschien: "workshop, daar doe je toch heel andere dingen in?" Ook hier is de opbouw van de workshop en zijn de technieken die je gebruikt om dingen over te dragen, om mensen te betrekken en om mensen echt aan de gang te krijgen in je workshop dezelfde technieken die horen bij presenteren.
- Dan zijn we bij de zesde aangekomen. Dat is het netwerkgesprek. Veel ondernemers netwerken, komen bij netwerkbijeenkomsten, en ook daar is presenteren weer van belang. Ik heb zelf ook gemerkt dat hoe beter ik werd in presenteren, hoe meer ik daarover leerde, hoe meer ik daar ervaring in kreeg, hoe beter dus ook het netwerken ging lopen. Nog veel meer momenten als ondernemer zijn daardoor beter gaan lopen, waardoor ik meer resultaat heb bereikt.
Online presenteren
We zijn nu op de helft. De volgende vormen van presentatie waar ik het over wil hebben, zijn online vormen van presenteren.
- De eerste die ik wil noemen, is de advertentievideo. Een videootje dat je op bijvoorbeeld Facebook kunt gebruiken bij een advertentie om mensen te verleiden om naar je website te gaan. Dat is wel de kortste versie, een halve minuut tot een minuut. Dat is vaak het maximum wat je kunt doen op social media.
- Een andere is de vlog, de video-blog, wat je me in de bovenstaande video kunt zien doen.
- Weer een andere is de cursusvideo. Vergeet niet dat als we online cursussen geven, we vaak ook hierin de opbouw en de technieken van presenteren gebruiken.
- Een speciale vorm hiervan is het webinar, een heel krachtig middel om meer klanten te krijgen. Er is een reden waarom dat heel snel populair is geworden en populair blijft.
- De laatste die ik nu wil noemen is de positioneringsvideo. Dat is een video voor op je website of op YouTube, waarin je duidelijk maakt waarom ze bij jou moeten zijn en hoe jij ze kunt helpen. Wat jouw positionering is.
En nu jij...
Hoe zit het nou met die twaalfde? Daar wil ik jou vragen om jouw bijdrage. Er zijn namelijk nog veel meer manieren waarop we presentatiekwaliteiten oftewel sprekerskwaliteiten gebruiken als ondernemer. Ik wil jou vragen welke manieren jij verder nog gebruikt, dus om die twaalfde en misschien wel dertiende en veertiende in te vullen in het commentaarveld hier onder.
Heb je hier wat aan gehad? Help dan ook je mede-ondernemers door deze blog te delen via onderstaande knoppen.