4 tips om ongemerkt zichtbaar te zijn

door

Als je als ondernemer niet zichtbaar bent, krijg je geen klanten. Dat zichtbaar zijn is waar marketing om draait. Nu denken we bij marketing vaak aan al die dingen waar we best veel moeite voor moeten doen, zoals bloggen, actief zijn op social media of adverteren.

Ik hou ervan om zaken in eerste instantie zo simpel mogelijk te houden. Zo ook met zichtbaarheid. De eenvoudige dingen die we direct kunnen doen, raken nog wel eens ondergesneeuwd door al die ‘moeilijke’ dingen. Als die dan niet lukken of we blokkeren erop, dan verdwijnen we in een onzichtbaar hoekje met alle gevolgen voor ons bedrijf.

Je bent je marketing

Een deel van de onderstaande tips komen neer op een statement die mijn klanten vaak maar al te goed van mij kennen: Als zelfstandig ondernemer ben je je marketing. Zelfs als je het niet doorhebt, doe je aan marketing. Tenzij je als een kluizenaar zonder internet leeft. Maar ja, ben je dan nog wel een ondernemer?

Dat je je marketing bent, vinden sommige ondernemers wel eens lastig, maar je kunt er ook gebruik van maken. Wat onderliggend is bij al deze tips, is: wees enthousiast over wat je doet! Als je niet met enthousiasme kunt praten over wat je doet of wat je betekent voor anderen, wordt heel veel zichtbaarheid en marketing moeilijk. En wees nou eerlijk, je praat zelf toch ook liever met iemand die enthousiast is over wat zij of hij doet?

Tip 1. Feestje

feestje

We denken vaak dat marketing en zichtbaarheid heel zakelijk moet zijn. Zijn we dan op een feestje, dan praten we wel over onze hobby’s, maar niet over ons werk. Maar is voor jou als ondernemer je onderneming niet je grootste hobby? Mijn ervaring is dat als je met enthousiasme praat over wat je doet en wat dat voor jezelf en mogelijk je klanten betekent, er vaak mensen geïnteresseerd zijn.

Welke feestjes zijn daarvoor geschikt? Alle. Of het nu met familie, vrienden of collega’s is. Het is een normaal onderdeel van sociale interactie om te praten over alle openbare aspecten van ons leven. Dus ook over je onderneming en je diensten of producten.

Let wel op dat je niet gaat ‘verkopen’ of alleen nog maar over je bedrijf praat. Dat wordt niet gewaardeerd. Er is nog meer in het leven. Toch zijn er best veel momenten, waarop het wel passend is.

Tip 2. Vereniging

Volgens het CBS was in 2014 78% van de bevolking lid van een of meer verenigingen. De kans is groot dat jij dat ook bent, bent geweest of in de toekomst nog gaat zijn. Binnen verenigingen zijn vaak veel mogelijkheden om elkaar beter te leren kennen. In de kantine, tijdens de jaarvergadering of bij een of ander evenement.

Door het gemeenschappelijke van het lid zijn van dezelfde vereniging, is er al een wij gevoel. Het is daardoor normaal om meer van elkaar te weten te komen en daarvoor open te staan. Dat kan ver gaan. Een klant van mij kreeg een groot deel van zijn werk via de voetbalvereniging, terwijl zijn werk niets met voetbal te maken had.

Tip 3. Vrijwilligerswerk

Ook vrijwilligerswerk kan bijdragen tot zichtbaarheid. Je komt vaak in contact met mensen waar je anders niet mee in contact was gekomen. Bestuurlijke functies doen het daarin het beste. Als bestuurslid word je op de website genoemd en kom je ook nog eens in aanraking met meer van de leden van een vereniging. Ook word je als bestuurslid van een vereniging of stichting nog wel eens uitgenodigd bij wat ik in tip 4 beschrijf.

Deze tips staan ook niet los van elkaar. Lid zijn van een vereniging helpt al aan je zichtbaarheid. Als vrijwilliger bij de vereniging werken versterkt dat. Vervolgens kun je daardoor weer uitgenodigd worden op feestjes.

Tip 4. Netwerkbijeenkomst

Deze tip is van de vier de minst ongemerkte. Tenzij je toevallig voor een netwerkbijeenkomst bent uitgenodigd, kom je er niet zomaar. Toch zijn er veel gratis en laagdrempelige netwerkbijeenkomsten. Vaak onder de noemer ‘Open Coffee.

Hoewel het aan de ene kant dus de minst onopgemerkte manier is, gaat het aan de andere kant bij netwerkbijeenkomsten vaak juist om wat je doet, waardoor het makkelijker is om daarover te praten. Begin je er zelf niet over, dan wordt er vaak wel naar gevraagd. Ook hier horen mensen je graag met enthousiasme vertellen over wat je doet en voor wie. Een pitch instuderen heeft dus niet altijd even veel zin.

Heb je moeite met zomaar op een groepje afstappen, dan kan een meer georganiseerde netwerkbijeenkomst handiger zijn, bijvoorbeeld waar ze een zakelijke speeddate doen of waar ieder even een moment krijgt om zich voor te stellen.

Netwerkbijeenkomst

Bonustip: wees voorbereid

Nu ben je ongemerkt zichtbaar, en dan? Weet je wat je moet doen als iemand zegt klant te willen worden? Of als iemand zegt dat ze een goed contact voor je hebben?

“Succes ontstaat wanneer voorbereiding en kans elkaar ontmoeten”

Zorg dus dat je voorbereid bent om de volgende stap te maken. De volgende stap om iemand aan te nemen als klant of de volgende stap om in contact te komen met een potentiële klant of samenwerkingspartner. Te veel (beginnende) ondernemers schrikken als ze die eerste kans krijgen en dat is jammer. Een gemiste kans komt over het algemeen niet meer terug.

Volgende stap

Stappen
Stappen

Lezen over tips is één ding, resultaat komt van er wat mee doen. Kijk dus eens welke van deze tips je misschien deze week al toe kunt passen. Waar ga jij de enthousiaste ambassadeur van je eigen bedrijf zijn?

Wil je weten hoe je nog meer zichtbaar kunt zijn en wat je daarvoor nodig hebt? Download dan gratis mijn checklist.

Zijn er nog meer manieren om ongemerkt zichtbaar te zijn? Vast wel. Heb jij nog een tip? Laat die dan achter in een reactie hieronder, zodat we er allemaal wat van kunnen leren. Ben je ook meteen weer een beetje meer zichtbaar.

1 gedachte over “4 tips om ongemerkt zichtbaar te zijn”

Plaats een reactie

checklistHoe goed is jouw communicatie?

Download gratis de checklist

checklistHoe goed is jouw communicatie?

Download gratis de checklist!