5 tips om meer uit je e-mails te halen

meer uit e-mail

Wanneer je een mail stuurt, denk je dan alleen na over de inhoud? Onderteken je alleen met “Mvg” en je naam? Dan mis je een hoop resultaten die je met je e-mail kunt behalen. Dat is toch zonde?

Ken je die uitgebreide ondertekeningen? Die zijn niet voor niets. En zelfs daarbij laten veel ondernemers nog mogelijkheden liggen. Hieronder noem ik 5 tips en hoe ze bij kunnen dragen.

1. Volledige ondertekening

Onderteken niet met “mvg” en alleen je voornaam, zelfs niet als je op vriendschappelijke voet staat met de persoon die je mailt. Schrijf je groet uit, dus “Met vriendelijk groet”, “Met hartelijke groet” of wat er bij jou en je doelgroep past. De “met” is optioneel, maar schrijf het altijd uit. Dit staat gewoon veel professioneler.

Zet ook altijd je voor- én achternaam neer. Waarom? Ik heb nog steeds mensen in mijn zakelijke netwerk naar wie ik niet makkelijk iemand zou kunnen doorverwijzen, omdat ik de achternaam niet weet. Ik ken veel Eriks, Esthers en Robs. Zonder achternaam blijft het gokken.

2. Bedrijfsgegevens

Zet altijd je bedrijfsnaam, website, telefoonnummer, e-mailadres en vestigingsadres onder je mail. Je kunt misschien denken dat de ander je wel kent en je wel weet te vinden, maar als die ander druk is en op zoek moet naar je telefoonnummer, heb je goed kans dat dat telefoontje nooit komt. Dat kan een gemiste verkoop betekenen.

Een andere reden om deze gegevens onder elke mail te zetten, is dat je mail wel eens doorgestuurd wordt naar iemand die jou nog niet kent. Zo zorg je ervoor dat ook deze persoon je direct weet te vinden. Elke doorgestuurde e-mail is daarmee een uitgedeeld visitekaartje. Hetzelfde geldt natuurlijk als iemand je e-mail uitprint.

3. Logo

Je logo bij je bedrijfsgegevens onder je e-mail zetten, zorgt voor herkenbaarheid. Mensen zijn visueel ingesteld, dus staat er een logo bij je naam en bij je bedrijfsgegevens, dan worden die sneller onthouden. Je mail wordt ook makkelijker herkend tussen alle andere mailtjes.

Overdrijf niet. Zet geen gigantisch logo in je mail. Ik hou zelf altijd ongeveer 200 bij 35 pixels aan. Herkenbaar genoeg, zonder het beeld van de mail over te nemen. Het gaat tenslotte in eerste instantie wel om de inhoud.

4. Call-to-action

Heb je een goed aanbod of een gratis weggever? Waarom niet opnemen in je ondertekening? Het liefst met werkend linkje naar je aanbod of weggever op je website. Hoeveel e-mails verstuur je per jaar? Ik schat dat ik er meer dan 1000 per jaar verstuur. Zelfs met een conversie van 0,1% levert dit al 1 nieuwe lead of zelfs klant per jaar op. En dat voor 5 minuutjes werk om even je ondertekening aan te passen.

Hou het wel kort. De ontvanger moet het in 1 oogopslag kunnen lezen. De call-to-action die ik op dit moment onder mijn e-mail heb staan, bestaat uit 12 woorden.

5. Social proof

Mensen geloven altijd eerder wat anderen over je zeggen dan wat je zelf zegt. Heb je dus van een klant een korte kernachtige aanbeveling gehad, dan kun je deze ook onder je e-mail toevoegen, samen met de naam van die persoon. Dit geeft anderen het vertrouwen dat ze bij jou moeten zijn.

Ook hier geldt weer dat een lezer het in een oogopslag moet kunnen lezen. Dus niet die geweldige aanbeveling van 300 woorden, maar die korte duidelijke van 10 woorden. Je kunt ook een zin uit een langere aanbeveling eruit lichten en die gebruiken voor je e-mail.

Bonustip

Bovenstaande tips kun je in de meeste mailprogramma’s instellen in je standaard ondertekening, zodat het onder al je mails komt te staan. Deze bonustip vraag elke keer een beetje aandacht. En wat is die tip? Denk bij elke mail van een klant of (mogelijke) lead die je beantwoordt na over hoe je hen nog meer kunt helpen. Zeker als iemand je een vraag stelt, helpt het om na te denken over wat er nog meer achter die vraag kan zitten en daar ook wat over in je antwoord te zetten.

Let er hierbij wel op dat je niet overdrijft. Gooi ze geen extra product in hun gezicht, maar informeer of ze misschien ook met dat andere probleem zitten. Komt daar een “ja” op, dan kun je ze aanbieden om ze te helpen.

En nu jij

Klik op de afbeelding om te vergroten

Als voorbeeld heb ik mijn eigen huidige ondertekening hiernaast gezet om het bovenstaande verhaal een beetje duidelijker te maken. Weet je niet hoe je dat in moet stellen in je eigen e-mailprogramma, vraag dan even rond. Er zijn genoeg mensen die je hier even bij willen helpen.

Heeft deze blog je geholpen? Deel hem dan met onderstaande knoppen, zodat anderen er ook mee geholpen kunnen worden.

Al mijn tips en informatie automatisch ontvangen? Klik hier om je in te schrijven.

Een reactie plaatsen