Hoe kun je een originele presentatie maken zonder PowerPoint of andere presentatiesoftware? In deze video geef ik je 5 tips over hoe je zonder PowerPoint op een creatieve manier je presentatie visueel kunt ondersteunen.
Lees je liever? Ga dan onder de video verder.
Geef je wel eens een presentatie op plekken waar geen scherm of beamer aanwezig is? Of heb je wel eens meegemaakt dat de apparatuur het liet afweten? Bij je eigen presentatie of bij die van iemand anders?
Dat is een van de redenen waarom ik je in mijn training leer om ook te kunnen presenteren zonder technische hulpmiddelen. Hoe kun je nou op een creatieve manier een presentatie geven zonder terug te hoeven vallen op PowerPoint? Daar zijn heel leuke hulpmiddelen voor. In dit artikel geef ik je er 5.
1. Whiteboard
Als je al eerder mijn video’s hebt gekeken, dan zal deze eerste vrij obvious voor je zijn. Ik maak graag gebruik van het whiteboard. Als er een whiteboard aanwezig is, dan kun je woorden opschrijven, grafieken maken, enzovoort. Op het moment dat je geen beamer hebt of wil, is een white board dus een goede uitkomst.
Variëren
Het voordeel van een whiteboard is dat je dingen kunt aanpassen, ermee kunt variëren. Je kunt bijvoorbeeld een grafiek maken om een oude situatie te laten zien, vervolgens iets uitvegen en dan de grafiek aanpassen naar de nieuwe situatie toe. Iets wat met PowerPoint ook kan, maar met veel van de andere dingen die ik ga vertellen niet.
2. Flip-over
Het tweede hulpmiddel, de flip-over, zit een beetje tegen het whiteboard aan. Soms is het fysiek zelfs hetzelfde object. Ook deze gebruik ik zelf regelmatig. Op plekken waar bijvoorbeeld geen beamer is, maar soms ook naast mijn PowerPoint.
Bijvoorbeeld op het moment dat ik mensen vraag om dingen te roepen. Die kan ik dan meeschrijven op de flip-over. Op een whiteboard zou dat trouwens ook kunnen.
Bladeren
Het voordeel van een flip-over is dat je net als bij een PowerPoint even terug kunt bladeren. Iets wat met een whiteboard niet lukt. Natuurlijk kun je ook op een flip-over woorden of onderdelen neerzetten die je gaat behandelen. Je kunt er grafieken of tekeningen op maken, het heeft heel veel mogelijkheden.
3. Platen
Het volgende hulpmiddel noem ik platen. Wat bedoel ik daarmee? Ik bedoel dan een plaat die je laat zien. Bijvoorbeeld een plaat van mijn presentatiesysteem. Die kan ik laten zien, als ik voor een groep sta en geen andere middelen heb.
Het is wel belangrijk om de grootte van de plaat of de afbeelding erop af te stemmen op de grootte van de groep en de ruimte of opstelling. Een afbeelding op A4, wat relatief klein is, kan maar voor een kleine groep, maximaal 10 mensen, omdat het anders niet leesbaar meer is. En dus niet te volgen.
Symbolen
Voor iets grotere groepen kun je wel gebruik maken van platen met losse woorden erop, of met grote symbolen of eenvoudige tekeningen. Die zijn ook een aantal rijen diep nog best goed te zien.
Natuurlijk kun je platen ook heel groot maken. Je kunt ze dan ook combineren met bijvoorbeeld de flip-over of het whiteboard. Als ik zo’n plaat op A3- of zelfs A2-formaat zou maken, dan kan ik die op mijn whiteboard of de flip-over plakken. De plaat kan dan onderdeel worden van de rest van de presentatie die ik daarmee doe.
PowerPoint
Het voordeel van werken met platen is dat je dezelfde afbeeldingen en platen kunt gebruiken als die al in jouw PowerPoint zitten. Wel een kanttekening hierbij: Je kunt over het algemeen niet zoveel platen gebruiken als dat je PowerPoint-slides hebt. Gebruik platen voor de visuele ondersteuning. Voor de grafieken, de afbeeldingen of de woorden die van belang zijn als kapstok.
4. Voorwerpen
Wat je ook heel goed kunt gebruiken bij je presentatie, zijn voorwerpen. Gewoon simpele, alledaagse voorwerpen. Hoe alledaagser, hoe beter zelfs. Als ik een voorwerp gebruik, dat niet iedereen kent, dan mist het vaak zijn boodschap voor de mensen die het niet kennen.
Boek
Een ander, specifiek voorwerp dat je goed kunt gebruiken, is een boek waaruit je iets aanhaalt. Heb je iets in je presentatie, wat uit een bepaald boek komt, dan helpt het om het boek bij je te hebben en te laten zien. Het boek is dan een visuele ondersteuning die helpt als extra kapstok voor je publiek.
5. Werkboek
Het laatste hulpmiddel dat ik wil noemen, waar ik zelf ook graag gebruik van maak, zelfs al heb ik een PowerPoint, is het werkboek. Een werkboek kan heel simpel zijn. Je kunt daarin ook schema’s en grafieken opnemen die mensen dan zelf kunnen invullen. Zo heb je de visuele ondersteuning, de afbeeldingen, schema’s, grafieken paraat en de mensen hebben het in hun handen.
Afstand
Bij een werkboek maakt het ook niet uit hoe ver mensen van je af zitten, hoe leesbaar het is wat je ophoudt, bijvoorbeeld. Het maakt zelfs niet eens uit of ze in dezelfde ruimte zitten.
Een werkboek kun je bijvoorbeeld ook gebruiken bij een podcast, waarbij mensen je niet eens kunnen zien. Als ze dan eerst al een werkboek hebben kunnen downloaden en dat erbij kunnen houden, dan heb je toch die extra visuele elementen die je kunt gebruiken.
Voorbereiding
Het werkboek is iets wat ik weinig zie en dat vind ik erg jammer, want het is een heel krachtig hulpmiddel. Het is ook wel het hulpmiddel dat vraagt om de meeste voorbereiding. Je moet het vooraf maken en je moet daarbij goed nadenken over hoe je presentatie in elkaar zit.
Je moet je presentatie dan ook wel werkelijk blijven volgen. Ik heb zelf wel eens bij een training gezeten waarbij het werkboek er wel was, maar uiteindelijk dingen verteld werden in een andere volgorde dan dat ze in het werkboek stonden. Dat is natuurlijk niet handig.
Creatief
Tot zover mijn 5 tips. Heb jij nog een manier van creatief presenteren? Een creatieve vorm van visuele ondersteuning in jouw presentaties, die ik hier niet genoemd heb? Wil je die hieronder in het commentaarveld delen? Dan help je daarmee mij en natuurlijk ook de andere lezers en kijkers.
Wil je meer leren over presenteren? Download dan gratis mijn boek “De perfecte presentatie voor elke ondernemer”. Daarin vind je nog meer tips over hoe jij betere presentaties kunt gaan geven, hoe je beter kunt overkomen bij je publiek en hoe je daardoor ook meer kunt bewerkstelligen bij je publiek.