5 vragen die je jezelf moet stellen voor je een presentatie maakt

Als je een presentatie wil gaan maken, welke vragen moet je jezelf dan eigenlijk stellen? Hoe bereid je jezelf nou voor op een presentatie die echt aankomt bij het publiek dat straks voor je zit?

Veel mensen die ik ken en die presentaties geven, slaan dit proces van vragenstellen over. Of ze stellen maar 1 van deze 5 belangrijke vragen, waardoor hun presentatie minder goed werkt.

In onderstaande video leg ik uit welke 5 vragen je zou moeten stellen voordat je een presentatie gaat maken. Lees je liever dan dat je video kijkt? Scroll dan verder tot onder de blog.

Wil je ook impact maken met je boodschap?

Download dan nu gratis "Perfecte Presentaties voor elke Ondernemer" en ga meteen aan de slag!

Het belang van vragen

Waarom zijn die vragen nou zo belangrijk? Deze vragen zijn belangrijk, omdat ze ervoor zorgen dat jouw publiek zich gehoord voelt. Dat klinkt misschien raar, want jij bent degene die aan het woord is, maar ook jouw publiek wil zich gehoord voelen. Dat doe je door vooraf deze 5 vragen te stellen.

Wat ik vaak zie, is dat mensen dit niet doen en wel een presentatie gaan geven. Vervolgens is er geen aansluiting met het publiek. Je ziet dat mensen afdwalen, want ze voelen zich niet aangesproken, niet gehoord.

Waarom zeg ik nou specifiek “voordat je begint met het maken van je presentatie”? Dat is omdat hierna nog een aantal andere stappen zijn in de voorbereiding. Maar dit is er eentje, waarvan ik heel vaak zie dat het vergeten wordt. Daarom wil ik je in dit artikel deze 5 belangrijke vragen geven, zodat ook jij onvergetelijke presentaties kunt geven.

vragen voor je presentatie

1. Wie is mijn publiek?

De eerste vraag die je jezelf moet stellen is: “Wie is mijn publiek?”. Niet in het algemeen, maar specifiek dat ene publiek waar je op dat specifieke moment voor zult staan. Uit wat voor mensen bestaat je publiek? Wat voor overeenkomsten hebben ze? Waarop kun je ze allemaal aanspreken?

Effectief presenteren

Ken je publiek

Wat ik vaak zie, is dat mensen een standaard presentatie houden en hier eigenlijk niet over nadenken. Een presentatie die eigenlijk bedoeld is voor ondernemers, geven ze dan bijvoorbeeld voor werknemers. Of omgekeerd.

Wat ik ook wel eens gezien heb, is dat een presentatie die bedoeld was voor vrouwen, gegeven werd voor een gemengd publiek. Je snapt dat dat niet zo goed werkt. Dat in dat geval de mannen zich niet zo aangesproken voelen.

Zoek de aansluiting

Toch had die presentatie kunnen werken, ook al ging het over vrouwen. Door vooraf stil te staan bij wie het publiek is en hoe daarbij aan te sluiten, hadden ook de mannen in dat publiek zich aangesproken kunnen voelen.

Ieder publiek is anders

Wat is nou het punt met deze vraag? Je kunt voor verschillende soorten publiek staan. Dat heeft invloed op je presentatie. Als je de ene keer voor ondernemers staat en de andere keer voor werknemers, voor huisvrouwen, voor vrijwilligers of noem maar op, elke keer ga je jezelf deze vraag stellen en ga je kijken wie je voor je hebt.

Bij het voorbereiden van je presentatie stel je dezelfde vragen en kun je op dezelfde manier verder doorvragen als wat je doet bij marketing. Denk bijvoorbeeld aan geslacht, leeftijd, kenmerken, enzovoort. Ik zie zelfs ondernemers die dit bij marketing heel sterk doen, maar het vervolgens vergeten bij een presentatie.

2. Wat is onze overeenkomst?

Overeenkomst

De volgende vraag die je jezelf stelt is: “Wat is mijn overeenkomst met mijn publiek?”. Of omgekeerd: “Wat is de overeenkomst van mijn publiek met mij?”. Die overeenkomsten zijn belangrijk voor een stuk vertrouwen. Je vertrouwt iemand meer op het moment dat je iets gezamenlijks hebt. Hier ga je dus kijken naar dat gezamenlijke.

Ik noemde net al een presentatie die bedoeld was voor vrouwen. Die presentatie werd ook gegeven door een vrouw. Daarmee heb je al een duidelijke overeenkomst te pakken. Soms zijn ze wat minder duidelijk en is het belangrijk om even iets verder te zoeken. Soms zit het in jouw achtergrond en zelfs in de reden waarom je begonnen bent met je bedrijf.

Wij-gevoel

Kijk welke overeenkomsten er zijn, waarop je een wij-gevoel kunt creëren. Niet alleen bij je toehoorders onderling, maar ook tussen je publiek en jou. Dat helpt aan dat vertrouwen. Daarmee vergroot je de kans dat ze wat doen met je presentatie, met de informatie die jij geeft. Ongeacht of ze al klant zijn en ze hun leven daarmee kunnen veranderen, of dat ze nog klant kunnen worden en ze dat ook gaan doen.

3. Welk probleem hebben ze?

Dan komen we bij de derde vraag en die is: “Met welk probleem zit jouw publiek of in ieder geval het overgrote deel van je publiek?”. Dat hoeft namelijk niet voor elke presentatie hetzelfde te zijn. Ook al heb jij een bepaalde dienst of een bepaald product, veel diensten en producten kunnen meerdere problemen oplossen. Dus ga kijken naar het probleem dat jouw publiek op dat moment heeft.

Als je zelf een lezing organiseert en daar zelf je marketing voor doet, dan zitten een aantal van deze vragen in je marketing. Je weet dan van tevoren wie er komt, want daar heb je ze op aangesproken.

Verplaatsen in de groep

Als ondernemer presenteer je echter heel vaak voor een groep, omdat je de kans krijgt om voor die groep te presenteren. Die groep is er al. Het is dan voor jou zaak om je in die groep te verplaatsen. Dat doe je met deze vragen. Met deze derde vraag kijk je dus wat het probleem is, waarop  je dit publiek kunt aanspreken en wat tegelijkertijd past bij jouw oplossing of jouw product.

4. Wat is hun wens?

Bij een probleem hoort natuurlijk ook de andere kant van het verhaal: “Waar wenst jouw klant uit te komen? Welk resultaat wenst jouw klant?”. Dat bekijk je met de vierde vraag. Eerst bekijk je dus naar waar ze van weg willen bewegen, vervolgens waar ze naartoe willen bewegen.

Zelfde probleem, andere wens

Zelfs al hebben de verschillende groepen waar je voor staat hetzelfde probleem, toch kan er afhankelijk van je publiek een andere wens zitten waar ze naartoe willen.

Wens

Ik noemde net al even ondernemers en huisvrouwen. Stel dat ik een presentatie geef over stress en burn-out. Het probleem waar ze mee zitten is stress, druk, niet meer kunnen, oververmoeidheid, enzovoort. De wens van de ondernemer is dat ze toch door kunnen gaan met hun zaak, dat ze succesvol kunnen zijn, dat ze meer omzet kunnen halen, maar wel met meer rust.

Wat zou een huisvrouw of huisman als wens hebben? Wat dacht je van meer energie om tijd te besteden bijvoorbeeld met je kinderen? Om tijd te besteden en energie te hebben voor je partner? Je ziet dat daar een andere wens zit die als belangrijkste naar boven komt. Daarom dat je over beide steeds moet nadenken, zowel over probleem als over wens.

5. Wat is mijn oplossing?

Dan komen we bij de laatste vraag. Weet je nog dat ik aan het begin schreef dat veel mensen die een presentatie voorbereiden zichzelf maar 1 vraag stellen? Dat is deze vraag. Ik zie dat veel ondernemers en professionals, als ze vooraf nadenken over hun presentatie, zichzelf wel deze laatste vraag stellen, maar de andere 4 vergeten. Wat is die vraag dan? Dat is: “Welke oplossing bied ik aan en hoe bied ik die aan?”.

Oplossing

1 dienst – 1 oplossing?

Misschien heb je gewoon 1 dienst. Dan zul je misschien zeggen dat je ook maar 1 oplossing hebt. Toch is het afhankelijk van je publiek, van jouw overeenkomsten met je publiek, van wat hun probleem en hun wens is, hoe jij jouw oplossing aanbiedt. Hoe jij voor hen die brug maakt van probleem naar wens. Over je oplossing nadenken zonder jezelf de andere 4 vragen te stellen, dat kan dus wat mij betreft niet echt.

Wat is dan de reden waarom veel ondernemers wel over deze vraag nadenken, maar niet over die andere 4? Dat is omdat je over die andere 4 helemaal geen controle hebt. Jouw oplossing bepaal je zelf. Dat maakt het makkelijker om erover na te denken.

Perspectief

Hier zit echter ook een valkuil. Als je alleen nadenkt over je oplossing, blijf je vanuit jezelf denken en niet vanuit je klant. En het kan een geweldige oplossing zijn, maar op het moment dat je alleen jezelf staat te verkopen en te vertellen hoe geweldig je oplossing is, daar worden mensen tegenwoordig echt niet blij meer van. Dan worden ze geen klant of ze doen er niks mee, als ze al klant zijn. Dat is zonde.

Context

Deze laatste vraag moet je dus stellen in de context van de andere 4. Dan weet je waar jouw presentatie over moet gaan, hoe je de mensen moet aanspreken en hoe je de oplossing kunt verwoorden, kunt presenteren.

Basis gelegd

Ben je er dan, als je deze vijf vragen hebt gesteld? Nee, je hebt dan de basis om je presentatie te gaan maken. In mijn trainingen begin ik altijd met deze vijf vragen en besteden we hier uitvoerig aandacht aan. Daarna gaan we de andere stappen in de voorbereiding maken. Want met alleen de antwoorden op deze vragen heb je natuurlijk nog geen presentatie. Zonder dat heb je echter geen goede presentatie.

Verdere stappen

Wil je weten wat die andere stappen zijn? Die beschrijf ik in mijn boek “De perfecte presentatie voor elke ondernemer”. Begin vandaag en download nu gratis mijn boek.

Wil je ook impact maken met je boodschap?

Download dan nu gratis "Perfecte Presentaties voor elke Ondernemer" en ga meteen aan de slag!

Plaats een reactie

checklistHoe goed is jouw communicatie?

Download gratis de checklist

checklistHoe goed is jouw communicatie?

Download gratis de checklist!