7 tips om meer uit je mailinglijst te halen

door

“The money is in the list!”

Hoe vaak heb ik die niet gehoord. Het klopt ook zeker, maar niet zomaar. Er zit meer achter.

Ik zie regelmatig van die online marketing-“goeroes” langskomen die je vertellen dat je een lijst met e-mailadressen moet hebben. De roemruchte mailinglijst. Ze willen je ook nog wel vertellen wat je moet doen om aan die e-mailadressen te komen. Daar ga ik het nu dus eens niet over hebben.

Als je dan 500 of 2000 e-mailadressen hebt, wat dan?

Hoe verdien je daar geld aan?

Wat moet je daarvoor doen?

De onderstaande tips helpen je daarmee.

1. Bedank

Heeft iemand zijn of haar e-mailadres aan je gegeven voor op je lijst, bedank hem of haar dan. Dit wordt nog wel eens vergeten en dat is jammer. Door je lezer te bedanken, begin je jullie relatie met een positief gevoel.

Dit hoeft niet allemaal handmatig. Je hebt hier software voor om automatisch een bedankje te sturen na het opgeven van het e-mailadres. Bij For Effect gebruik ik MailerLite, een voordelig en tegelijk compleet pakket hiervoor.

Bedank

2. Hou contact

Als de mensen op je mailinglijst te lang niets van je gehoord hebben, vergeten ze je. De relatie die je bent begonnen op te bouwen bij tip 1, begint dan al snel te verwateren.

Vergeet niet: Mensen moeten je kennen, leuk vinden én vertrouwen, voordat ze klant bij je zullen worden.

Hoe vaak moet je contact houden? Dat is natuurlijk een beetje afhankelijk van je doelgroep en je vakgebied. Globaal kun je zeggen tussen eens per week en eens per maand. Meer dan een maand zou ik zeker niet tussen 2 contactmomenten laten zitten.

Ook dit regelmatige contact doe je niet met de hand, maar met programma’s, zoals MailerLite of Autorespond.

3. Bied waarde

Wat doe je dan in die contactmomenten? De basis is: waarde bieden. Wat waarde bieden precies is, hangt weer van je vakgebied en doelgroep af.

Heeft jouw vakgebied, net als het mijne, met kennis te maken? Dan kun je heel goed tips, inspiratie of achtergrondinformatie sturen. Dit kan ook gaan om een link naar een blog op je website.

Doe je iets met voeding? Stuur dan eens een recept.

Help je mensen of bedrijven? Een (korte) case study laat ze zien dat ze niet de enige zijn met een probleem en dat het opgelost kan worden.

Waarmee zou jij je lezers waarde kunnen bieden?

4. Wees persoonlijk

Veel ondernemers denken dat hun lezers niet geïnteresseerd zijn in hen als persoon, maar alleen in wat ze voor hun klanten kunnen betekenen. Niets is minder waar.

De afgelopen jaren is er een grote verschuiving geweest hierin. Waar mensen zich lang wilden identificeren met grote bedrijven, wordt er nu steeds meer gezocht naar het persoonlijke. Naar de ondernemer die we persoonlijk kennen.

Wat ik al aangaf bij tip 2: Mensen moeten je kennen, leuk vinden én vertrouwen. Juist het persoonlijke zorgt daarvoor.

Ga niet al je ellende op tafel gooien. Je mag best menselijk zijn, maar mensen willen ook het gevoel krijgen dat je het allemaal aankan.

5. Speciaal voelen

Speciaal
Speciaal

Iedereen wil zich speciaal voelen. Ik ook. Ik merk dan dat ik er zelf soms ook best gevoelig voor ben. Zeker als het oprecht is.

Hoe doe je dat dan, speciaal en oprecht met 2000 lezers? Natuurlijk kun je voor iedereen een persoonlijke mail maken. Doe dat maar niet.

Wel heb ik eens onze 6 beste klanten geselecteerd en hun een persoonlijke e-mail gestuurd met een heel persoonlijk aanbod. Letterlijk geen 2 hetzelfde. Conversie: 67%

Een andere manier is je mensen op de lijst informatie of aanbiedingen geven, die je verder nergens geeft. Ze eerder dan de rest van de wereld ergens toegang toe geven, werkt ook goed.

6. Nieuwsbrief? Doe maar niet.

Je ziet steeds minder nieuwsbrieven en daar is een goede reden voor. Zo’n 10 jaar geleden stuurden veel ondernemers nog uitgebreide nieuwsbrieven met hele verhalen, uitgebreide agenda’s, etc.

Dat werkt niet zo goed meer. Er zijn uitzonderingen, maar of dat voor jou geldt, zul je echt goed moeten testen.

Er zijn 2 redenen waarom het minder werkt: Het is te onpersoonlijk én mensen komen minder op je website.

Laat je ‘nieuwsbrief’ er daarom uitzien als een gewone e-mail. Schrijf zoals je zou schrijven aan iemand die je persoonlijk een e-mail stuurt. Ook dit kan heel goed met programma’s als MailerLite en Autorespond. Je kunt de mail dan ook persoonlijk houden door iemands naam erin te zetten.

Zet niet al je waarde (zie tip 3) direct in de e-mail. De e-mail is om ze te verleiden om naar je website te gaan om daar bijvoorbeeld je blog te lezen. Waarom dat is, daar kom ik een ander keertje op terug.

Checklist Communicatie

Hoe goed is jouw communicatie?

Download gratis de checklist Communicatie voor zelfstandig ondernemers nu!

Checklist Communicatie

7. Doe een aanbod

Last but not least: Doe ook regelmatig een aanbod. In het begin vergat ik dit zelf en ik zie dit ook terug in veel e-mails van andere ondernemers. Maar ja, hoe ga je geld verdienen als je geen aanbod doet?

Moet je de rest dan wel doen? Kun je niet gewoon elke week een aanbod sturen?

Dat kan best. Supermarkten doen dat ook. Maar ben jij een supermarkt?

Al de voorgaande tips zorgen ervoor dat je lezers ook werkelijk op je aanbod ingaan en zich niet meteen uitschrijven. Het bouwt het vertrouwen op dat nodig is om klant van je te worden. Jij geeft je geld toch ook niet aan iedere bedelaar?

Bedenkt dat een goed aanbod doen ook een vorm van waarde bieden kan zijn. Tenslotte kun je je lezers met wat je deelt in je e-mails maar beperkt helpen. Je aanbod kan ze dan verder helpen.

AVG en anti-spamwet

Bij het verzamelen van namen en e-mailadressen heb je te maken met de AVG. Kort gezegd: Zorg dat mensen toestemming geven dat je hun naam en e-mailadres gebruikt om ze informatie toe te sturen.

De zogenaamde anti-spamwetgeving vereist dat je voor alle automatisch toegestuurde mail toestemming moet hebben. Dit is prima te doen met een aanvinkvakje op een aanmeldformulier. Die toestemming kun je ook mondeling krijgen. Zorg dan dat je het ergens opschrijft.

Klanten

Er wordt vaak gezegd dat je klanten zomaar op je lijst mag zetten. Dat is een halve waarheid. Als iemand geen klant is, moeten ze aangeven dat ze het wel willen (opt-in). Is of wordt iemand klant, dan moet je ze de mogelijkheid geven om aan te geven dat ze niet op je mailinglijst willen (opt-out).

Even vragen aan een klant of ze het ook fijn vinden om op de hoogte gehouden te worden is voldoende.

Wantrouwen

Wat hebben de AVG en anti-spamwet met de tips te maken? Heb je geen toestemming en ga je toch wat sturen, dan wekt dat wantrouwen. Ook je klanten zomaar op een lijst zetten kan leiden tot wantrouwen. Iemand die je wantrouwt, zal niet (opnieuw) bij je kopen.

Neem daarom toch even de moeite om voor die vinkjes te zorgen op aanmeldformulieren of geef je klant de kans om nee te zeggen. Beter nee zeggen tegen je lijst en ja tegen je product of dienst.

Ga aan de slag

Tips lezen is leuk, maar je hebt er natuurlijk pas wat aan, wanneer je ermee aan de slag gaat.

Heb je een lijst met e-mailadressen waar je al langere tijd niets meer aan gestuurd hebt, dan kun je beginnen met je lezers eerst ‘op te warmen’. Bied ze eerst een tijdje waarde, voordat je ook een aanbod doet.

Wil je op de hoogte blijven van mijn tips en meteen afkijken hoe ik het doe? Meld je dan aan voor mijn Updates en tips lijst.

Plaats een reactie

checklistHoe goed is jouw communicatie?

Download gratis de checklist

checklistHoe goed is jouw communicatie?

Download gratis de checklist!