De 4 belangrijkste eigenschappen van een krachtige Klantmagneet

door

Een Klantmagneet is, net als alles in marketing, geen doel op zich, maar een middel tot een doel. Een Klantmagneet heeft natuurlijk uiteindelijk tot doel om meer klanten te krijgen, maar heeft twee directe doelen: meer impact (waarde) en meer abonnees (leads).

Om deze doelen te kunnen bereiken is het nodig dat je Klantmagneet aan een aantal eigenschappen voldoet. Ik heb hiervoor het LEAD-principe ontwikkeld: Laagdrempelig, Eenvoudig, Applicabel en Direct.

In dit artikel leg ik het LEAD-principe uit en hoe dat ervoor zorgt dat je meer impact kunt maken en meer abonnees kunt krijgen.

Potentiële klanten

Elke ondernemer heeft potentiële klanten. Dit zijn mensen die een probleem hebben dat jij kunt oplossen. Die totale groep is in te delen in 4 categorieën. De eerste groep is de 3% die een acuut probleem ervaart en nu op zoek is naar een oplossing en daar geld voor uit wil geven. Dit is wat tot de directe verkopen leidt.

Van de overige 97% is ongeveer een derde zich al wel bewust van dat ze een probleem hebben. Ze zijn nog niet direct klaar om te komen, maar zijn zich nog aan het informeren of manieren aan het zoeken om het zelf op te lossen. Vervolgens is er een derde dat zich (nog) niet helemaal bewust van is dat ze een probleem hebben, maar al wel geïnteresseerd in het onderwerp. Uiteindelijk is er nog een derde dat niet doorheeft dat ze een probleem hebben en ook niet geïnteresseerd is.

Klantmagneet doelgroep

Alle ondernemers richten zich op die top 3% die direct klaar is om te kopen. Die 3% is niet de doelgroep waar een Klantmagneet op gericht is. Die groep kun je beter benaderen met een gratis kennismakingsgesprek, strategiegesprek of andere vorm van verkoopgesprek.

De Klantmagneet richt zich op de 67% van de rest. Die twee derde die zich aan het informeren is of die geïnteresseerd is. De Klantmagneet is de ideale manier om je voor deze groep te positioneren als de expert en ze te helpen om de stap te maken om jouw hulp in te schakelen.

LEAD-principe

Het LEAD-principe helpt je dit te bewerkstelligen. Ik zal dit stap voor stap uitleggen.

L – Laagdrempelig

Je wil dat zoveel mogelijk potentiële klanten je Klantmagneet downloaden, zodat je ze keer op keer kunt blijven benaderen via e-mail. Door je Klantmagneet laagdrempelig te houden, bereik je die volle 67% die ik hierboven beschreven heb. Als je minder mensen bereikt, kun je tenslotte ook minder impact hebben uiteindelijk minder klanten krijgen.

Door je Klantmagneet laagdrempelig te houden, gaan meer mensen deze downloaden. Laagdrempelig betekent dat ze er zo min mogelijk voor hoeven te doen. Dus zo min mogelijk hoeven te plannen, tijd hoeven te investeren, etc.

E – Eenvoudig

De doelgroep van je Klantmagneet ervaart al wel de pijn van het probleem, bewust of onbewust, dat jij voor ze kunt oplossen, maar nog niet zodanig dat ze er hard voor aan het werk willen. Door een eenvoudige oplossing te geven, zijn ze meer geneigd om zich voor je  Klantmagneet aan te melden en er wat mee te doen. Juist voor de 67% is iets eenvoudigs van meer waarde en maak je meer impact.

A – Applicabel

Een krachtige Klantmagneet is applicabel, oftewel bruikbaar en uitvoerbaar. Dit kan op “hoog” niveau zijn in een strategisch stappenplan of op “laag” niveau door direct toepasbare tips. De waarde die je hiermee geeft, zorgt ervoor dat je al meteen impact maakt en je abonnees je meer gaan vertrouwen.

D – Direct

Door te zorgen dat je potentiële klanten je Klantmagneet direct kunnen consumeren, ga je meer aanmeldingen krijgen. De mensen in de 67% zijn vaak in een consumerende modus als ze bij je Klantmagneet uitkomen. Door ze een download te geven in ruil voor hun e-mailadres, geef je ze wat ze willen. Dit zorgt ook voor een gevoel van directe bevrediging, die kleine dopaminebeloning.

Gratis?

Ik geef mijn Klantmagneten altijd gratis weg, dat wil zeggen dat ik er geen geld voor vraag. Of je het echt gratis kunt noemen, daar zijn de meningen over verdeeld. Potentiële klanten betalen als het ware met hun e-mailadres en soms met nog meer persoonlijke informatie. Ik vind het goed om me daarvan bewust te zijn. Dat is ook een van de redenen waarom ik het liever geen gratis weggever noem.

Er zijn ook ondernemers die een klein bedrag vragen voor een Klantmagneet. Zelf doe ik dit niet, omdat je dan de helft van de doelgroep uitsluit. De groep geïnteresseerden zal namelijk niet snel geld uitgeven voor de informatie die je biedt.

Ideeën

Nu vraag je je misschien af wat nu ideeën zijn van Klantmagneten die voldoen aan het LEAD-principe. Dat gaat wat te ver voor dit artikel. Hiervoor heb ik een e-boek geschreven “10 Ideeën voor Klantmagneten die scoren”. Hierin beschrijf ik 10 verschillende vormen van Klantmagneten, zodat je makkelijker een keuze kunt maken wat jouw (volgende) Klantmagneet gaat worden.

Let op: Niet alles wat gratis aangeboden wordt is een goede Klantmagneet. In “10 Ideeën voor Klantmagneten die scoren” geef ik ook daar een aantal voorbeelden van en waarom dat geen Klantmagneten zijn aan de hand van het LEAD-principe. Klik hier om dit e-boek te downloaden.

Plaats een reactie

checklistHoe goed is jouw communicatie?

Download gratis de checklist

checklistHoe goed is jouw communicatie?

Download gratis de checklist!