Het geheim achter 5 keer zoveel abonnees op je nieuwsbrief

door

Ruim 10 jaar geleden werkte het nog als een speer. Gewoon een formuliertje op je website waar bezoekers zich konden aanmelden voor een nieuwsbrief. Zelfs als je dat formuliertje in een hoekje in de kantlijn wegstopte.

In de loop der jaren is dat steeds minder geworden. Het animo om in te schrijven voor een nieuwsbrief is flink gekelderd. Je hebt 5 tot 10 keer zoveel bezoekers op je website nodig voor het zelfde aantal inschrijvingen. Toch blijft de nieuwsbrief of e-maillijst nog altijd een van de sterkste marketing instrumenten.

Strategie vs tactiek

Moet je dan maar opgeven en geen nieuwsbrief meer gebruiken? Een deel van de ondernemers is tot die conclusie gekomen. Wat jammer is. De e-maillijst-strategie, zoals een nieuwsbrief, is nog steeds goed, je moet alleen je tactiek veranderen. Die tactiek ga ik hier met je delen.

Gebombardeerd

De bezoeker van je website wordt nu namelijk gebombardeerd met verzoeken om zijn of haar e-mailadres achter te laten. Dat maakt dat we nog meer in ons primatengedrag gaan zitten. We scannen een website snel om te kijken wat er te halen valt. Zoals Seth Godin dat vertelt: we zijn apen op zoek naar die ene banaan.

Geloof me dat je nieuwsbrief niet die banaan is. Mensen zijn niet op zoek naar nieuwsbrieven om zich voor in te schrijven. Ik ken ook de redenering van een aantal ondernemers: Maar ik ben goed, dus als ze mijn website zien dan willen ze ook mijn nieuwsbrief. Die bezoekers heb je ook, maar dat is maar een heel klein percentage. Tenzij je een BN-er bent.

Aap met banaan

Geef ze wat ze zoeken

Wil je meer mensen op je e-maillijst krijgen, dan moet je zorgen voor een banaan. Met andere woorden: Geef ze wat ze zoeken. Wat is het meest directe probleem (top of mind probleem) dat jou ideale klant heeft en welke oplossing zoeken ze daarvoor?

Simpel gezegd is de tactiek het geven van die oplossing in ruil voor het mogen toesturen van je nieuwsbrief. Ik noem dit een Klantmagneet. Andere namen hiervoor zijn Gratis Weggever, Lead Magnet of Opt-In.

Een goede Klantmagneet

Wat is dan een goede Klantmagneet? Iets dat eenvoudig is, direct bruikbaar en aantrekkelijk genoeg om voor te “betalen” met een e-mailadres. Je hebt Klantmagneten in soorten en maten. Van checklist tot webinar, van e-boek tot gratis cursus.

Een goede Klantmagneet voldoet aan deze eigenschappen:

  • Gratis
  • Vraagt geen tijd
  • Ze krijgen het direct
  • Eenvoudig
  • Toepasbaar
Kampioen

De onverslagen kampioen

Als het gaat om abonnees krijgen op je e-maillijst of nieuwsbrief dan is het e-boek de onverslagen kampioen. Gevolgd door o.a. het stappenplan en de checklist. Al deze Klantmagneten hebben een ding gemeen: het zijn PDF-documenten.

Wat maakt deze Klantmagneten zo sterk? Ze voldoen aan alle eigenschappen van een goede klantmagneet: Ze krijgen toegang direct na het invullen van hun e-mailadres, het vraagt geen tijd van ze (ze kunnen zelf bepalen wanneer en hoe lang ze ermee bezig gaan), het is eenvoudig en direct toepasbaar. Dat laatste is natuurlijk wel een beetje afhankelijk van de inhoud.

Aan de slag

Nu kun je zelf na gaan denken wat voor jouw doelgroep een goede Klantmagneet zou zijn. Wat zouden ze het liefst nu opgelost hebben en in welke vorm?

Zie je hier tegenop? Weet je niet waar je moet beginnen? Of zou je hier hulp bij willen? Op dit moment heb ik nog plaats in de pilot training Meer klanten met je eigen Klantmagneet, waarin je je (nieuwe) Klantmagneet gaat maken en verspreiden, zodat je (meer) mensen op je e-maillijst krijgt en je leert hoe je daar klanten uit haalt. Klik hier voor meer informatie.

Ten slotte

Als laatste wil ik je dit nog meegeven: Zorg dat je Klantmagneet goed zichtbaar is. Ik kom nog steeds ondernemers tegen die het wegstoppen in de kantlijn of in het menu. Denk aan de apen en hun banaan. Die kijken niet rustig naar de kantlijn of het menu.

Wat wel werkt is je Klantmagneet prominent op je homepage zetten en/of een pop-up gebruiken. Allebei werkt het beste.

En dat formulier voor je nieuwsbrief? Lekker in je voettekst zetten. Mijn ervaring is dat nog steeds ongeveer 1 op de 10 mensen zich voor mijn e-maillijst hebben aangemeld via dat formulier en niet via de Klantmagneet.

Plaats een reactie

checklistHoe goed is jouw communicatie?

Download gratis de checklist

checklistHoe goed is jouw communicatie?

Download gratis de checklist!