Strategische samenwerkingen kunnen je bedrijf exponentieel laten groeien. Vaak zelfs terwijl ze minder tijd en energie kosten dan marketing of acquisitie. In de Verenigde Staten maken veel ondernemers hier gebruik van, terwijl het in Nederland vaak nog moeilijk blijft.
Het lijkt erop dat we hier in Nederland vaak toch nog denken vanuit concurrentie en schaarste, waardoor we vaak als een Calimero in ons eentje tegen de hele wereld proberen op te boksen. De praktijk laat juist zien dat ondernemers die een of meer strategische samenwerkingen aangaan, sneller en verder groeien.
Strategische samenwerking
Maar wat is nou precies een strategische samenwerking? Er zijn twee kenmerken die een samenwerking strategisch maken. Het eerste is dat de samenwerking bijdraagt aan de bedrijfsdoelen van zowel jou als je partner(s). Het tweede kenmerk is dat het een win-win-win is. Winst voor jou, voor je partner, en vooral ook voor je cliënt.
Om strategische samenwerkingen aan te kunnen gaan, is het belangrijk dat je ook ‘nee’ kunt zeggen tegen kansen tot samenwerking die niet strategisch zijn. Wanneer het niet jouw doelen of je cliënt dient, bijvoorbeeld. Of wanneer je er te weinig uit terugkrijgt voor de inspanning die je erin stopt.
20 manieren
Nu je een idee hebt waar een strategische samenwerking aan moet voldoen, is het tijd om te kijken naar welke manieren er zijn.
- Joint Venture
- Giveaway organiseren
- Deelnemen aan een giveaway
- Podcast hosten
- Gast zijn in een podcast
- Summit organiseren
- Spreker zijn op een summit
- Spreken op een live event
- Co-auteur zijn van een boek
- Een hoofdstuk bijdragen voor een boek
- Andermans product of dienst promoten (referral)
- Jouw product of dienst laten promoten door een ander
- Samen een webinar of masterclass geven
- Evenementen sponsoren
- Jouw evenement laten sponsoren
- Ruilhandel in producten of diensten
- Introductie bij de juiste personen
- ...
- ...
- ...
Ik heb je nu de eerste 17 manieren gegeven, maar er zijn er altijd meer te bedenken. Dit artikel is om je op weg te helpen, maar het beste wat ik je kan geven, is leren denken in strategische samenwerkingen. Daarom dat de laatste drie leeg zijn. Bedenk voor jezelf eens welke manieren je daar nog in zou kunnen vullen.
Joint Venture
Als eerste heb ik de Joint Venture staan. Dat is namelijk het soort samenwerking waar we vaak als eerste aan denken. Een Joint Venture is het als een eenheid naar buiten treden en gezamenlijk de verantwoordelijkheid dragen en resultaten verdelen. Toch is dit maar een van de mogelijkheden.
Veel strategische samenwerkingen zijn vormen een losser verband. Denk bijvoorbeeld aan McDonalds met Coca Cola bij hun menu. Het is een samenwerking die goed is voor beide, omdat ze gebruik maken van elkaars product en naamsbekendheid, maar waar beide als losstaande merken en bedrijven naar buiten treden. Hetzelfde is te doen in veel van de bovenstaande manieren.
Samenwerkingen vinden
De volgende stap is natuurlijk om ook werkelijk die samenwerkingen te vinden. Gelukkig zijn daar veel mogelijkheden voor. De belangrijkste is netwerken. Dat kan bij open netwerken, vakbijeenkomsten, beroepsverenigingen, ondernemersnetwerken. Maar ook bij ondernemerstrainingen, masterminds, intervisiebijeenkomsten, etc. Overal waar je andere ondernemers tegenkomt.
Hoe doe je dat dan? Door altijd in je achterhoofd de vraag te houden: “Hoe zouden we elkaar kunnen versterken?” Als je dat doet, zul je merken dat je meer mogelijkheden ontdekt in de gesprekken die je voert.
Help elkaar
Strategisch samenwerken begint met de overtuiging dat we verder komen als we elkaar helpen. Daarom dat ik nu ook jouw hulp vraag. Hopelijk heb je nagedacht over wat je bij 18, 19 en 20 in kon vullen. Als je dat deelt in het reactieveld hieronder, dan komen we met z’n allen tot veel meer dan 20 manieren en helpen we elkaar.
Wat zijn jouw 3 extra manieren van strategisch samenwerken? Vul ze hieronder in.